Wie zijn wij?

Wij zijn De Leerexpert August Leyweg 4, een buitengewone kleinschalige basisschool type 3 in Antwerpen-Zuid. Ons schoolgebouw ligt in een rustige en groene omgeving. Er is plaats voor 46 leerlingen tussen 2,5 en 13 jaar.

Wij geven les aan kleuters en kinderen met ernstige emotionele en of gedragsproblemen, ook in combinatie met een autismespectrumstoornis.

Leerexpert August Leyweg 4_Leerkracht en leerlingen zitten en praten rond bank

Wat vinden wij belangrijk?

Structuur en respect

Duidelijke structuur, veiligheid en geborgenheid zijn pijlers waar we veel belang aan hechten. In jezelf geloven en voortdurend positieve ervaringen nastreven dragen bij tot het groeiproces van respect en eigenwaarde.

Het is belangrijk dat de kinderen op een respectvolle wijze leren omgaan met zichzelf en anderen. Dit gebeurt met aandacht voor structuur en via een individuele leeraanpak.

Leerexpert August Leyweg 4: Leerlingen leest boek in zitzak in rusthut
Leerexpert August Leyweg 4: opvoeder praat met leerling in time-out ruimte

Sociaal-emotionele vorming en betrokkenheid

Een expertenteam van leerkrachten, pedagogen, psychologen en paramedici ondersteunen het uitgebreid pakket van sociale vaardigheidstraining en leren omgaan met emoties. Wij beschouwen ouders of opvoeders als een belangrijke partner in dit verhaal.

Nieuwe autoriteit en geweldloos verzet

Wij werken als school samen aan een krachtige opvoedingsstijl thuis, op school en in de samenleving. Een steunnetwerk, verhoogde waakzaamheid, de-escalatie, zelfcontrole en herstel zijn maar enkele kernbegrippen die wij hanteren.
Wil je meer weten over onze werking een aanpak? Aarzel dan niet om ons te contacteren. We helpen je graag verder!

Bekijk ons filmpje en maak kennis met onze school