Leerkracht en leerling werken in de tuin van De Leerexpert August Leyweg 4

Relatie

Met onze leerlingen sleutelen we elke dag aan hun relaties. Relatie met zichzelf, relatie met elkaar en relatie met de maatschappij! We zetten in op groepsvorming, sociale vaardigheden en communicatieve vaardigheden.

Ook de relatie, communicatie en samenwerking met partners vinden we essentieel om zo onze leerlingen maximale kansen te bieden. We zijn dan ook vlot bereikbaar via verschillende toegankelijke kanalen!

Om passend onderwijs te organiseren wordt ook van onze teamleden een intense samenwerking verwacht. Om deze relaties te onderhouden worden verschillende acties ondernomen!
Enkel wanneer we samen eenzelfde doel nastreven, bereiken we dat wat we vooropgesteld hebben!

Leerwinst

Om een maximale leerwinst te behalen met onze leerlingen, werken we als school functioneel en thematisch en maken we ook graag gebruik van digitale tools. Onze school is uitgerust met  leskeukens en moestuinen om dit allemaal mogelijk te maken. Voldoende bewegingsmomenten zitten structureel ingebouwd in ons lessenpakket.

Kennis en vaardigheden over het omgaan met leerlingen met gedragsstoornissen worden onder partners uitgewisseld om zo te leren van elkaar. Expertise delen vinden we erg waardevol om zo kwalitatief onderwijs te kunnen organiseren.

Teamleden worden gecoacht en gestimuleerd om zich frequent bij te scholen om zo hun didactisch en pedagogisch handelen te optimaliseren en op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen in het onderwijslandschap. Dit kan zowel intern als extern en zelfs internationaal indien nodig!

Grenzen

We leren onze leerlingen omgaan met grenzen om ze voor te bereiden op een zelfstandig leven in de maatschappij. We bieden hen een waaier aan kansen waardoor ze zich stap voor stap kunnen ontplooien. Waar nodig werken we aan herstel, maar het vieren van successen vinden we minstens even belangrijk!

De grenzen die we hanteren worden gesteld in samenwerking met onze partners die als spiegel fungeren voor de grenzen die gehanteerd worden buiten de schoolmuren.

Teamleden worden de nodige tools aangereikt om de afgesproken grenzen te bewaken. Dit zorgt voor een gestructureerde en voorspelbare omgeving die onze leerling als veilig ervaren.

Zorg

We bieden voor elke leerling een plan op maat waarin duidelijk wordt afgesproken hoe we gezamenlijk werken aan gedrag en leerwinst. Hierbij wordt gekeken naar de talenten en de noden van elke leerling.

Zorgen voor onze leerlingen betekent ook zorgen voor onze partners. Pas wanneer alle betrokkenen zich voldoende zeker en gesteund voelen, kunnen we een klimaat creëren waarin onze leerlingen zich kunnen ontplooien.

Het zorgen voor teamleden vinden we essentieel opdat ze elke dag opnieuw vol goesting en energie aan de slag kunnen met de leerlingen om zo maximale resultaten te behalen.